Maakt 30 km/uur Amersfoort veiliger?

Nr 4. Gert
Door Gert Hunink op 14 september 2020 om 12:06

Maakt 30 km/uur Amersfoort veiliger?

Helpt het om Amersfoort (verkeers)veiliger te maken wanneer we de snelheid van 30 km de norm maken? Over die vraag zijn de coalitiepartijen D66, GroenLinks en de ChristenUnie met de gemeenteraad in gesprek gegaan.

Regelmatig krijgen we als raadsleden de vraag of er (eindelijk) iets aan gevaarlijke snelheidsduivels kunnen doen. Zoals op de Hamseweg, de Zevenhuizerstraat, de Leusderweg, de Jan van der Heijdenstraat/Pasteurstraat. In honderdjaar tijd is de automobiliteit toegenomen en heeft de auto het primaat gekregen: ‘het recht van de snelste’. Gaan we daar nog honderd jaar mee door, of kan dit ook anders?

Wat verkeersveiligheid betreft is het wel duidelijk dat er minder ongevallen plaatsvinden bij lagere snelheden en ook dat deze ongevallen tot minder letsel leiden. Dus tot zover is het antwoord eenvoudig. En voor het grootste deel van de stad is inmiddels al 30 km ingevoerd (zie bijgaand kaartje). Maar de norm binnen een stad in Nederland is 50. Helpt het om het om te draaien door 30 km tot norm te verheffen en dan bij de overige straten te bekijken of het dan toch een beetje minder kan?

Overzicht maximum snelheden.png

Duidelijk is ook dat het níet gaat werken wanneer we alleen een paar borden met 30 erop in een straat plaatsen. Zeker niet wanneer de straat de motorrijder en automobilist hartelijk uitnodigt om harder te rijden. Dus je zult de weg moeten herinrichten en dat brengt weer kosten met zich mee. Schijnveiligheid is in ieder geval geen oplossing.

Dit is typisch een van de onderwerpen waar we ons in de stad over mogen buigen om daarmee uit te zoeken wat voor onze stad goed is. Dat levert zelden een scherp goed-fout resultaat op. De werkelijkheid is vaak wat genuanceerder.

Denk daarbij aan andere belangen, zoals een vlotte doorstroming voor het openbaar vervoer. Wegen met allemaal hobbels zijn niet comfortabel voor de busreiziger. En ook onze hulpdiensten worden hierdoor belemmerd.

Vragen die er nog liggen betreffen het effect op de doorstroming en mogelijke toename sluipverkeer. Het is in ieder geval niet de bedoeling om op wegen waar 50 km of 70 km veilig kan, naar 30 te gaan.

Over het effect op het milieu hebben we het hier nog niet gehad. Verbruikt een auto minder brandstof (of elektriciteit) wanneer deze 50 rijdt? Het lijkt er niet op dat er sprake is van milieuwinst.

Andere maatregelen zijn een goed functionerend OV en vooral ook het bevorderen van de fiets. Al een aantal jaren wordt hier flink op ingezet. Op veel trajecten wint de fiets het inmiddels van de auto. Dat is mooi.

Het vervolg van de bespreking is dat we het college verzoeken om de voor- en nadelen in kaart te brengen en met een voorstel te komen voor Amersfoort. Bij het herinrichten van doorgaande wegen kunnen we dan bekijken of 30 km wenselijker is. Dat moet goed afgewogen worden en inwoners moeten we daar natuurlijk bij betrekken. En als het dan toch 50 km blijft, zal de weg veiliger ingericht moeten worden. Wordt vervolgd…

Stoplicht verkeersveiligheid

Wat kunt u doen?

1. Ga toch vooral lekker fietsen! Ook nog eens gezond voor lijf en leden.
  2. Doe kalm aan. Als je de auto toch gebruikt, houd je aan de snelheid (of een tandje minder).
  3. Denk mee. Suggesties zijn altijd welkom, dus mail deze naar onderstaand adres.

E-mail gh.hunink@amersfoort.nl