Een autoluwe binnenstad – hoe mooi is dat?

Amersfoort-Breestraat
Nr 4. Gert
Door Gert Hunink op 2 december 2020 om 12:38

Een autoluwe binnenstad – hoe mooi is dat?

Als bezoeker en ook als bewoner van ons historische stadshart gaat u het merken. Vanaf 4 januari a.s. is het centrum autoluw. Er komt meer ruimte voor wandelaars en fietsers. Parkeerplaatsen op o.a. het Grote Spui bij de Koppelpoort en het Havik verdwijnen. Doorgaand sluipverkeer over de singels en ‘t Zand wordt tegengegaan.

Veel is er de afgelopen jaren over gesproken. Natuurlijk ook met bewoners van het centrum, met de ondernemers en de gebruikers van het centrum. Er is gekozen voor ‘autoluw’ en niet voor ‘autovrij’. We willen immers het stadshart niet op slot doen en er een openlucht museum van maken.

Bewoners, ondernemers en organisaties in het centrum kunnen een ontheffing krijgen om met de auto de stad in en uit te rijden. Het blijft voor alle bezoekers mogelijk om met de auto iemand op te halen of af te zetten, of om spullen bij een winkel op te halen. Daarvoor geldt wel dat hun komst via een app aangemeld wordt door de bewoner, ondernemer, organisatie of kerk. De aanmeldingsprocedure moet gebruikersvriendelijk zijn en wordt vooraf getest.

Autoluwe binnenstad.png

Op enkele plekken komen camera’s die registreren of er toestemming is. Anders volgt helaas een boete. Dus let op!

Gehandicaptenparkeerplaatsen blijven voldoende aanwezig. Overige bezoekers worden verwezen naar de vele parkeergarages rondom het centrum. Al hopen we dat (nog meer) van fiets en OV gebruikgemaakt wordt. Alleen bewoners met een vergunning kunnen in de stad blijven parkeren.

Als ChristenUnie zijn we hier blij mee. Een van de punten uit ons verkiezingsprogramma wordt hiermee gerealiseerd. Het hart van de stad wordt hiermee aantrekkelijker, leefbaarder en veiliger.

Meer informatie is te vinden op: Een autoluwe binnenstad in 2021 (amersfoort.nl)