Aandacht voor zorg en gezinswoningen prioriteit in 2022

Door Hans Bol op 4 december 2021 om 17:00

Aandacht voor zorg en gezinswoningen prioriteit in 2022

Verslag van de Algemene Beschouwingen in de Gemeenteraad

Bij de laatste begroting van het huidige college stond voor de ChristenUnie het belang van toegankelijke zorg en nieuwe gezinswoningen voorop. In dit bericht mijn terugblik op de Algemene Beschouwingen en de behandeling van de begroting voor 2022.

In maart 2022 zijn er verkiezingen, dan komt er een nieuw college die de begroting van 2023 mag voorbereiden. Dat maakt deze begroting bijzonder. De laatste van dit college waar we als ChristenUnie deel van uitmaken. Maar er is nog iets dat deze begroting bijzonder maakt: hij is tot stand gekomen in een bijzonder periode. In een tijd waarin we te maken hebben met grote onzekerheden, maar ook met de hoop dat we Corona in het komende jaar beheersbaar kunnen krijgen.

Wat moet u weten over komend jaar als inwoner van Amersfoort? Laat me een paar dingen op een rijtje zetten waar ik me namens onze fractie sterk voor heb gemaakt:

• Het college (waar de ChristenUnie deel van is en dat we dus ook steunen) bezuinigt. Dat is nodig omdat een gemeente nu eenmaal niet meer kan uitgeven dan er binnenkomt. Dat kan misschien een keertje voorkomen, maar niet op lange termijn. Wij kiezen ervoor nu te bezuinigen, omdat we dan met steun van Den Haag financieel gezond naar de toekomst kunnen kijken. Dat is goed voor de Amersfoorters van nu en morgen.
  • Een van de grootste problemen van deze tijd is de woningschaarste. Het is goed om te zien dat we weer zo’n duizend woningen per jaar bouwen. En we hebben met Langs Eem en Spoor, De Hoef-West en Bovenduist nog vele duizenden woningen die gaan komen de komende jaren. Het gebrek aan woningen zal niet zijn opgelost, maar in ieder geval doen we binnen onze stadsgrenzen wat mogelijk is. Hier hebben we ook in het verkiezingsprogramma duidelijk voor gepleit, vooral voor gezinswoningen.
  • We ontzien de zorg bij deze beperkingen. Relatief wordt daar minder bezuinigd. De bestaande subsidies in de Zorg blijven bestaan en even hoog. En er komt extra geld voor de Jeugdzorg wat hard nodig is. Onze inzet is dat de zorg ook de komende jaren voor iedereen in Amersfoort toegankelijk blijft en dat mensen die dat nodig hebben op steun van de gemeente kunnen rekenen.

Benieuwd naar wat ik nog meer heb gezegd? Stel me gerust een vraag over een thema dat u interesseert!