Veel meer huizen met tuin nodig

Woningen.png
Door Jan Steven Eilander op 23 december 2021 om 16:06

Veel meer huizen met tuin nodig

De komende jaren wordt veel gebouwd in Amersfoort. Ruim duizend woningen per jaar is het plan en dat is keihard nodig. Amersfoort is een aantrekkelijke stad om te wonen, voor jong en oud. Perfect gelegen in het midden van het land. Dicht genoeg bij de Randstad voor woon/werk-verkeer. En ver genoeg van de Randstad om heerlijk in het groen te kunnen leven. Amersfoort is ook een gezinsstad bij uitstek. Dat laatste staat helaas onder druk.

Woningen

Onbetaalbaar

Eengezinswoningen worden voor steeds meer mensen onbetaalbaar in Amersfoort. Tussenwoningen kosten vaak meer dan 4 ton; voor een vrijstaande woning wordt regelmatig meer dan een miljoen Euro neergeteld. Een belangrijke reden voor de duizelingwekkende prijsstijgingen van de afgelopen jaren is een groot tekort aan huizen. Volgens recent onderzoek in opdracht van de gemeente is dat tekort weliswaar aan te pakken met de huidige bouwplannen van ruim duizend woningen per jaar. Maar worden de verkeerde huizen gebouwd.

Huizen met tuin

Het onderzoek is namelijk glashelder: er worden teveel (kleine) appartementen gebouwd en veel te weinig eengezinswoningen. Huizen met een tuin dus. De ChristenUnie maakt zich in de gemeenteraad al jaren hard voor het behoud van Amersfoort als gezinsstad. Ook in de komende raadsperiode zullen we ons hier voor inzetten. Natuurlijk zijn er projecten zoals de ontwikkeling op de Hoef waar het lastig is om op grote schaal eengezinswoningen te bouwen. Maar in Vathorst-Bovenduist bijvoorbeeld is veel ruimte. Een compleet nieuwe wijk aan de rand van de stad. Wat ons betreft wordt dat een ruime, groene gezinswijk. Met huizen met een tuin dus. Want appartementen bouwen we echt al meer dan genoeg.