Amersfoortse coalitie presenteert Akkoord! 2022-2026

Presentatie coalitieakkoord.JPG
Door Marcel Koning op 1 juli 2022 om 17:47

Amersfoortse coalitie presenteert Akkoord! 2022-2026

De Amersfoortse coalitie van D66, GroenLinks, CDA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren presenteerde vrijdag 1 juli Akkoord! 2022-2026. De gemeenteraad stemt dinsdag 5 juli over vaststelling van dit groene en sociale akkoord voor de komende 4 jaar.

Omvangrijke uitdagingen

Met dit akkoord maakt de coalitie keuzes die belangrijk zijn voor nu en voor de volgende generaties. Die keuzes zijn nodig in een tijd met omvangrijke uitdagingen als de opwarming van de aarde, bestaanszekerheid die onder druk staat, de oorlog in Oekraïne, de toegenomen polarisatie en de mentale problemen door de coronapandemie. Uitdagingen die direct of indirect ook inwoners van Amersfoort raken.

Uitgangspunten

De keuzes in het coalitieakkoord zijn gemaakt vanuit de volgende uitgangspunten:

• Goed leven binnen de grenzen van onze aarde
  • Een thuis voor iedereen
  • Welzijn en sociale rechtvaardigheid
  • Goed samenspel en in gesprek

In gesprek (blijven)

Tijdens de totstandkoming van het akkoord is onder andere via stadsgesprekken vanuit verschillende perspectieven naar vraagstukken gekeken. Dit proces was voor de coalitiepartners zeer waardevol. De opbrengst hiervan verrijkte hun gesprekken en zorgde ervoor dat afgewogen keuzes gemaakt konden worden.

De coalitie wil de komende jaren in gesprek blijven met bewoners, partners en organisaties over de vraagstukken en bijbehorende dilemma’s.

Het akkoord is hier te lezen.