Algemene beschouwingen

CU-Logo-Amersfoort-RGB-SocialMediaPF.png
Door Webmaster op 3 november 2022 om 10:38

Algemene beschouwingen

Afgelopen dinsdag mochten we voorafgaand aan het bespreken van de meerjarenbegroting voor 2023-2026 onze bijdrage leveren aan de Algemene Beschouwingen. Je leest onze bijdrage hier.

Het coalitieakkoord en de voorliggende begroting is gebaseerd op een verantwoordelijkheid voor huidige en volgende generaties. En zoals Abraham Lincoln al zei: Je kunt niet ontsnappen aan de verantwoordelijkheid van morgen door het vandaag te ontwijken.

Aan deze verantwoordelijkheid willen we invulling geven. De situatie in de wereld is complex en dynamisch. De gevolgen zijn voor alle Amersfoorters merkbaar. Neem de oorlog in Oekraine, waarvan we hopen dat er snel een oplossing komt, deze zorgt voor hoge inflatie, dure boodschappen  en hoge energiekosten.

Dit is de eerste begroting van het nieuwe college op basis van het coalitieakkoord. Die verantwoordelijkheid voor huidige en volgende generaties levert omvangrijke uitdagingen op. Zoals bijvoorbeeld de opwarming van de aarde,  de bestaanszekerheid die onder druk staat, de toegenomen polarisatie en de mentale problemen door de coronapandemie.

Er zijn genoeg bestaande activiteiten die vooral door moeten blijven gaan. Knelpunten die weggehaald moeten worden. En er zijn belangrijke ambities te realiseren. Zo zien we er naar uit of de aanbesteding in de zorg ook leidt tot een betere zorg tegen gelijke of minder kosten. En onze gemeentelijke dienstverlening was heel goed en werd zeer gewaardeerd. Door gebrek aan menskracht blijven vragen liggen, is de bereikbaarheid achteruit gegaan. Met meer mensen kan dat weer op peil komen. Door de inzet van meer boa’s kan meer gehandhaafd worden. Bijvoorbeeld in de binnenstad in de weekends en ten aanzien van het dierenwelzijn, natuur en milieu. Een uitdaging voor het college om de mensen te vinden en de dienstverlening weer op peil te brengen.

De inkt van het coalitieakkoord was nog niet droog, of de dynamiek van nieuwe uitdagingen deden zich vanaf de zomer al weer voor zoals asielzoekers die buiten moesten slapen en torenhoge energieprijzen.  Hoe mooi was het dat de gemeente 40 jonge asielzoekers tijdelijk kon huisvesten. En de leden van kerkgenootschap Het Kruispunt in Vathorst datzelfde aantal volwassenen onderdak in hun gebouw heeft gegeven. En nu krijgen 45 gezinnen tijdelijk voorrang bij het vinden van een woning.

Hadden we het in het coalitieakkoord nog over het stimuleren van isolatiemaatregelen. De huidige energieprijzen hebben ons in een andere wereld gebracht. Isoleren is nu in veel gevallen een bittere noodzaak. We zijn blij met het extra aanbod van het college om advies van energie coaches aan te bieden aan mensen met een laag inkomen. Tocht in huizen is een van de grootste energie slurpers. Licht kan veel stroom kosten. De energie coaches kunnen hierop attenderen. Ogenschijnlijk kleine maatregelen als tochtstrips, kit en ledlampen maken een groot verschil. Naast advies ook iemand die zorgt voor de uitvoering zou mooi zijn. Wij zien ook een belangrijke rol bij de uitvoering van deze maatregelen voor de woningcorporaties. Iedereen heeft recht op het wonen in een tochtdicht huis.

Maar ook energie intensieve bedrijven hebben het moeilijk. We weten van bakkers die hun energierekening nauwelijks tot niet kunnen betalen. Voor wie het sluiten van hun winkel dreigt. Een bakker is meer dan iemand die brood bakt. We willen niet dat de bakker om de hoek verdwijnt. We willen hen financieel ondersteunen zoals we ook tijdens Corona veel bedrijven hebben ondersteund.

Wat de ChristenUnie in Amersfoort betreft blijven we de rijke traditie als stad koesteren. Een stad waar mensen naar elkaar omzien. Daar handelen we naar!