Winkelen op eerste Kerstdag?

Binnenstad mist.png
Door Jan Steven Eilander op 30 januari 2023 om 11:25

Winkelen op eerste Kerstdag?

Winkelen op eerste Kerstdag of bijvoorbeeld eerste Paasdag? Wat ons betreft blijven de winkels op dit soort feestdagen gesloten. Je kunt al zeven dagen per week winkelen in Amersfoort, waarom zouden de winkels die paar extra dagen per jaar ook nog open moeten? Het is belangrijk om deze feestdagen te vieren en ze bieden de stad en haar inwoners momenten van rust en bezinning.

Als het aan sommige partijen en ondernemers ligt, dan kunnen we voortaan wel winkelen op eerste Kerstdag, Nieuwjaarsdag, eerste Paasdag en eerste Pinksterdag. Vorige week werd er in de commissie Bedrijvigheid gesproken over een mogelijke verruiming van de openingstijden van winkels.

Waar in 2013 de gemeente bepaalde dat winkels op eerdergenoemde feestdagen gesloten moeten zijn, vindt een aantal fracties dat winkels op deze dagen wel open moeten kunnen wanneer ondernemers en consumenten dat willen.

Als ChristenUnie willen we hier niet in mee gaan. We willen geen maatschappij waarin consumeren altijd maar centraal staat, maar een maatschappij waar we genoegen kunnen nemen met genoeg. En waar we tijd nemen voor rust en zingeving. Zeker in een samenleving waarin burn-out volksziekte nummer één is.

Er zou bij verruiming van de winkeltijden nog altijd keuze blijven voor individuele ondernemers om dicht te blijven. Maar kleine ondernemers zullen zich genoodzaakt voelen om open te gaan vanwege de concurrentie. Welzijn gaat boven welvaart. Laten we de winkeltijden niet verder verruimen en de gegeven rust koesteren.