Zomerserie deel I - Femke van de Kolk

bijgesneden20140121-CU-Amersfoort-7632-Femkedonderdag 28 juli 2016 22:12

Christelijke politiek heeft voor mij twee kanten van de medaille: inhoud en vorm.

1. Inhoud

Allereerst de inhoud. Dat betekent voor mij een 'sociaal-christelijke politiek'. We zetten ons in voor dat wat kwetsbaar is en voor de door God gegeven wereld, waarover we zijn aangesteld als rentmeester.

Christelijke politiek betekent voor mij ook een gedeelde verantwoordelijk. Niet alleen de overheid of de markt is verantwoordelijk voor mij als burger, maar we moeten ons voor elkaar inzetten. Ik geloof in een inclusieve samenleving waarbij iedereen meetelt en meedoet, ongeacht je afkomst, je opleiding, je kleur of je beroep.
Christelijk geïnspireerde politiek wil niet zeggen dat de Bijbel pasklare antwoorden heeft, maar het geeft wel richting en houvast geven hoe we om moeten gaan met onze naaste en de schepping.

2. Vorm

Daarnaast geldt voor mij dat het doel niet alle middelen heiligt. Daar bedoel ik de wijze van politiek bedrijven mee; Centrale vragen zijn: hoe ver ga je om jouw punten te verzilveren? Hoe ga je om met je politieke partners? Kortom, hoe ver mag je gaan in het politieke spel? Ik geloof dat we daarin een verschil kunnen en moeten maken, zodat we het waard zijn om namens de ChristenUnie politiek te mogen bedrijven. En op deze wijze onze idealen te verwezenlijken: een samenleving met gedeelde verantwoordelijkheid en zorg voor elkaar en voor de schepping!

- Femke van de Kolk