Training Lokale Politiek - 13 februari

MK bijgesnedenwoensdag 03 februari 2021 21:46

De ChristenUnie Amersfoort organiseert in samenwerking met Marcel Koning een training over vertrouwen. Marcel Koning heeft jarenlange ervaring in de politiek en het bestuur. Je leert over het opbouwen van vertrouwen en hoe dat op een efficiënte manier kan. Dus: heb je interesse in politiek? Zou je willen kennismaken met de ChristenUnie Amersfoort? Of heb je ambitie om iets te betekenen voor de ChristenUnie? Meld je aan! Aan de rechterkant van het scherm (zijbalk), kun je je aanmelden.

‘Vertrouwen is als de lucht die we inademen. Als het er is, valt het niemand echt op. Is het er niet, dan merkt iedereen het.’ - Warren Buffet

Werken in de gemeenteraadsfractie is werken in een team. En dat vraagt vertrouwen. En dan gaat het over vragen als: Vertrouwen is als lucht die we inademen. Als het er is, valt het niemand echt op. Is het er niet, dan merkt iedereen het.

• Ben ik vertrouwen? Hoe kunnen anderen dat zien?
  • Praten we over elkaar of met elkaar?
  • Laat ik me aanspreken en durf ik anderen aan te spreken?

Vertrouwen is de sleutel tot een professionele cultuur

Individuen, relaties, teams, families, organisaties, naties, economieën en de beschaving als geheel hebben vertrouwen nodig. Het ontbreken van vertrouwen kan een vernietigende werking hebben op alles wat er – ook in een fractieteam - gebeurt.

Iedereen ‘voelt’ het wanneer er veel of weinig vertrouwen is, maar hoe krijg je er nu grip op. Is er écht hoog vertrouwen, of is er een gevaarlijke vorm van blind vertrouwen?

In zijn boek ‘The Speed of Trust’ heeft Stephen M.R. Covey ‘vertrouwen’ uitwerkt in 4 kernen en 13 gedragingen. En daarmee heeft hij het gesprek over vertrouwen veel makkelijker gemaakt en het abstracte begrip zelfs meetbaar. En daar kan ieder team z’n voordeel mee doen. De vier kernen zijn:

1. integriteit
  2. intentie
  3. capaciteiten
  4. resultaten

Deze bepalen in hoeverre je te vertrouwen bent als persoon en hoe je hierin kunt groeien.De 13 gedragingen van hoog vertrouwen kunnen helpen om relaties te ontwikkelen, te herstellen en te versterken. Je gaat werken met een aantal ‘versnellers’.

Deze training biedt deelnemers:

• inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen;
  • snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van een team.

Wat leer je?

• Je maakt kennis met het raamwerk, de taal en de gedragingen die leiden tot hoog vertrouwen in jezelf en in je relaties in een team.
  • Je leert ‘vertrouwenshiaten’ in je persoonlijke geloofwaardigheid en je werkrelaties te identificeren. En met behulp van “echte” werksituaties leer je vervolgens:
  • De 13 gedragingen van hoog vertrouwen te ontwikkelen, te herstellen en uit te dragen.
  • Een vertrouwensactieplan op te stellen om je persoonlijke geloofwaardigheid en invloed te vergroten, waarbij je een ritme van verantwoordelijk opstelt.
  • Transparant, respectvol en rechtstreeks te communiceren.
  • Te identificeren hoe je wederzijdse niveaus van vertrouwen met collega’s kunt bereiken.

De training wordt gegeven door Marcel Koning. Hij werkt voor als directeur Europa, Afrika en Midden Oosten voor de onderwijsafdeling van FranklinCovey. Marcel stond bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen op de lijst van de ChristenUnie.

Reacties op '
Training Lokale Politiek - 13 februari'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.