Zomerserie deel IV - Simone Kennedy

Simone kleinmaandag 10 augustus 2015 09:41

"Deze vakantie heb ik geleerd hoe belangrijk het is dat kinderen opgroeien met betekenisvolle contacten naast de eigen ouders en hoe goed het is als mensen van heel verschillende achtergronden elkaar leren kennen. Zo worden we gevormd in onze persoonlijke ontwikkeling.

We begonnen onze zomervakantie met een rondrit door een deel van Amerika met ons gezin, voordat we door zouden reizen naar de familie van mijn man. Onze kinderen (14, 16 en 18 jaar) mochten alle drie een vriend of vriendin meenemen. We hadden geen idee hoe dit zou uitwerken, want we kenden twee van de drie vrienden nauwelijks en het onderwijsniveau verschilde enorm (van REC4 tot gymnasium). Maar het was een geweldige tijd, we hebben in de auto en rond het kampvuur zoveel gepraat! En elk persoon voelde zich weer op een andere manier gewaardeerd en geliefd. Iedereen heeft van elkaar geleerd en is wijzer geworden door de ervaring. Dit werd voortgezet na de rondreis in de contacten met onze familie en vrienden. We merkten toen ook dat andere volwassenen onze kinderen op nieuwe manieren kunnen waarderen en bereiken dan wij dat soms kunnen.

Met elkaar praten schiet er vaak bij in als we druk zijn met werk en school. Maar relaties onderhouden – en elkaar steunen en bijsturen – is volgens mij belangrijker dan successen behalen. Ik hoop dat we in Amersfoort niet alleen oog hebben onderwijs en werk, maar oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar en geregeld met onze buren en oudere jeugd in gesprek gaan. Zoveel problemen zouden voorkomen kunnen worden als Amersfoorters hun harten en huizen openstellen voor jongeren (of volwassenen) die behoefte hebben aan andere contacten of zelfs tijdelijke opvang. Dat kan via een project als Tussenstation van de ChristenUnie in Amersfoort (klik hier) maar ook door ons lokaal te organiseren in samenwerking met de wijkteams om jongeren die in de problemen zijn gekomen in onze armen te sluiten."

It takes a village to raise a child!

- Simone Kennedy - Doornbos