Arie Slob vertrekt en wordt vervangen door Gert-Jan Segers

Arie Bedanktdinsdag 10 november 2015 22:44

Wat een schok als je het bericht ziet dat Arie Slob vertrekt als partijleider! Hij had al laten weten dat dit sowieso zijn laatste periode zou zijn, maar dit afscheid kwam onverwacht en snel. Natuurlijk respecteren we zijn besluit, maar we zullen hem erg missen!

Hij heeft de Tweede Kamerfractie – en zo ook de partij – gesmeed tot een krachtige eenheid, die stevig kon onderhandelen met de coalitie en als gedoogpartij de afgelopen jaren veel invloed heeft mogen uitoefenen. En ook al kon hij scherp uit de hoek komen in debatten en werd hij alom gerespecteerd en gewaardeerd, Arie bleek een voorbeeld in dienstbaar leiderschap. In elk interview gaf hij zijn Schepper en anderen de eer, nooit sloeg hij zichzelf op de borst. En daarnaast was hij altijd attent en zorgde hij voor zijn mensen. Veel politici en bestuurders die iets hadden gepresteerd of juist in een benarde situatie verkeerden kregen van hem een sms’je ter felicitatie of bemoediging.

Arie, dank je wel voor alles wat je voor ons persoonlijk, onze partij en ons land hebt betekend. We hopen dat je kunt genieten van meer rust in je nieuwe baan als directeur van het Historisch Centrum Overijssel in Zwolle.

En wat een mooie verrassing dat ‘onze’ Gert-Jan Segers uit Hoogland de nieuwe partijleider wordt! We kennen hem als een zeer betrokken en bevlogen politicus. Hij kwam een jaar of tien geleden naar Amersfoort vanuit Egypte en vestigde zich in Hoogland. Al snel werd hij directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, in Amersfoort, waar ik lid was van het curatorium. Gert-Jan heeft dit Instituut sterk ontwikkeld door zijn denkkracht, visie en strategisch inzicht. Geen wonder dat hij in 2012, na vier jaar directeur te zijn geweest, al werd gevraagd om Tweede Kamerlid te worden. Een hele drukke baan, maar alsnog bleef hij ook geïnteresseerd in de lokale politiek, en liet zich geregeld bijpraten. Ook in zijn persoonlijke leven vonden hij en zijn gezin nog tijd om het goede voor de samenleving te zoeken. Enige weken geleden was hij nog bij de vluchtelingenopvang in Amersfoort als gastgezin, om vluchtelingen mee te nemen voor een lunch bij hem thuis.

We zijn heel blij en dankbaar dat Gert-Jan de nieuwe partijleider wordt van de ChristenUnie en wensen hem en zijn gezin Gods zegen.