Amersfoort: neem het initiatief in landelijke aanpak houtrook!

Houtrookvrijdag 11 maart 2016 22:54

Amersfoort moet het voortouw nemen om samen met andere gemeenten de overlast van houtrook aan te pakken. Hiertoe roepen wij met een motie de gemeenteraad op, samen met de fracties van GroenLinks en Amersfoort2014. We dringen aan op landelijke, strengere regels voor kachels en normen aan de uitstoot.

Het stoken van kachels en open haarden vormt een probleem voor de volksgezondheid. Vooral mensen met longproblemen ervaren veel overlast van houtrook. Bij het verbranden van hout komen schadelijke stoffen vrij zoals fijnstof, dioxines en andere kankerverwekkende stoffen. De overlast van houtrook neemt toe, omdat het aantal kachels toeneemt en doordat steeds meer mensen de kachel als hoofdverwarming inzetten. Dat betekent dat er hele dagen gestookt wordt.

Toch neemt staatssecretaris Dijksma het probleem niet serieus. Zij verwijst naar de gemeenten en wil zelf niet verder gaan dan een stookadvies. Al eerder bleek echter dat de gemeenten onvoldoende mogelijkheden hebben om met handhaving van de bestaande regels inwoners te beschermen tegen de overlast en de gezondheidsschade. Dit komt omdat het Bouwbesluit alleen gericht is op het gebouw zelf en niet op de omliggende bebouwing. Daarnaast zijn de wettelijke eisen aan kachels en brandstoffen niet voldoende beperkend, waardoor de kachels die op de markt zijn eigenlijk veel te vuil zijn. Bovendien er geen normen zijn voor deze vorm van uitstoot.

Het college wordt gevraagd om via de VNG bij het Rijk aan te dringen op betere regels voor kachels en uitstoot.

- Femke van de Kolk

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Femke van de Kolk, F.vandekolk@amersfoort.nl

Motie Houtrook66,0 kBapplication/pdfdownload