Preventieve relatieondersteuning (3)

Relatieondersteuningvrijdag 06 mei 2016 10:30

Op dinsdag 5 april organiseerden wij een Ronde over preventieve relatieondersteuning. De woordvoerders zorg en 13 deskundigen uit de stad en omgeving kwamen bij elkaar om hierover door te praten.

Aanleiding was de brandbrief van een groep deskundigen over de gevolgen van echtscheiding voor de kinderen. Daarbij kwam ook de informatie dat 83% van alle stellen na de geboorte van hun eerste kind relatiestress ervaren, wat voor de helft van hen uitmondt in een echtscheiding. Omdat Amersfoort Noord veel jonge gezinnen heeft, speelt dit dus heel sterk in deze wijken, met name in Vathorst. De uitkomst van de Ronde was dat de gemeente gaat onderzoeken hoe ze hiermee het beste kan omgaan.

Wij zetten in op goede voorlichting aan aanstaande ouders, niet alleen over de fysieke kant van de geboorte van je kind, maar ook over wat dit kan betekenen voor je relatie en hoe je daar goed mee om kunt gaan. We hopen dat dit echtscheidingen kan voorkomen.

Na deze ronde is er een mediastorm losgebarsten en heb ik in totaal 22 interviews gegeven voor Radio, TV en alle landelijke en lokale kranten, tot en met de Evangelische Presse Deutschland. Als ChristenUnie blijven we actief meedenken over de concrete acties die hieruit voortvloeien.

- Ron van der Spoel