ChristenUnie Amersfoort: Voorlopig vrijwilligersvergoeding niet afschaffen!

Lopen met oude vrouw en verzorgsterdinsdag 06 maart 2018 12:27

IndeBuurt033 betaalde in 2017 nog een vrijwilligersvergoeding van 7,50 euro per dagdeel aan de vrijwilligers die waren overgenomen vanuit organisaties als Stadsring 51. Maar al vanaf het begin was het de bedoeling om geen enkele vrijwilliger een vergoeding te geven. De afschaffing van de vrijwilligersvergoeding zou ingaan per 1 januari, maar is door protesten onder zowel medewerkers als vrijwilligers uitgesteld tot 1 april. De ChristenUnie wil eerst dat de gemeenteraad zich erover uitspreekt. Daarom dient de ChristenUnie een motie in om de vrijwilligersvergoeding voorlopig nog niet af te schaffen.

Want het uitvoeren van vrijwilligerstaken gaat altijd gepaard gaat met kosten voor de vrijwilligers, die een werkende fiets nodig hebben en meestal ook een computer met Microsoft Office, een printer, een mobiele telefoon met beltegoed en soms oppas moeten regelen voor hun kinderen. Er zijn al medewerkers vertrokken bij IndeBuurt033 mede vanwege de afschaffing van de vrijwilligersvergoeding. Nu dreigen ook een aantal vrijwilligers te vertrekken.

Simone Kennedy, raadslid ChristenUnie: ‘Vrijwilligers zijn van essentieel belang voor onze stad. Wij willen dat mensen naar elkaar omzien en hulp bieden aan elkaar. Omdat we vrijwilligers zo waardevol vinden, willen we de vrijwilligersvergoeding niet zomaar afschaffen’.

De ChristenUnie wil dat de gemeenteraad eerst spreekt over de kaders van het vrijwilligersbeleid voor IndeBuurt033, zoals het college al had toegezegd te zullen doen in 2017. Maar om een armoedeval te voorkomen is het ook noodzakelijk om daar de evaluatie van de betaling van de actiefpremie bij te betrekken. Deze evaluatie wordt op dit moment uitgevoerd. De actiefpremie is een geldbedrag voor mensen met een bijstandsuitkering die al meer dan een jaar vrijwilligerswerk doen. Mensen met een uitkering, een vrijwilligersvergoeding en een actiefpremie zouden namelijk een armoedeval kunnen ervaren als ze betaald werk doen, waardoor ze er financieel op achteruit gaan als ze een betaalde baan aanvaarden. Het is dus van belang dat dit onderwerp integraal wordt behandeld.

De ChristenUnie dient tijdens de raad van 6 maart een motie in met daarin de oproep aan het college om voorlopig geen veranderingen aan te brengen in de vrijwilligersvergoeding bij IndeBuurt033  totdat de gemeenteraad heeft gesproken over de uitgangspunten voor het vrijwilligersbeleid, inclusief de vrijwilligersvergoeding en de Actiefpremie.