Wat we doen voor onze (klein)kinderen

CU-Logo-Amersfoort-RGB-SocialMediaPF.png
Door Webmaster op 2 juli 2024 om 15:30

Wat we doen voor onze (klein)kinderen

"De maatstaf van de moraal van een samenleving is wat zij doet voor haar kinderen."

Dietrich Bonhoeffer

Voor de ChristenUnie is die moraal leidend in het maken van afwegingen in de Kadernota.

Wat hebben onze kinderen nodig? Om te beginnen betaalbare huizen. De ChristenUnie wil dat we bij de woningbouw ook kijken naar erfpacht mogelijkheden, om te zorgen voor betere betaalbaarheid. Daar komen we in de commissie Omgeving nog op terug.

Wij willen een stad waar onze kinderen gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Een gezonde omgeving om als kind in op te groeien is onder andere een duurzame, groene en schone omgeving. Belangrijk hiervoor is dat het budget voor de energietransitie grotendeels in tact is gebleven. Budget is belangrijk, maar draagvlak ook. We zien de komende tijd uit naar de gesprekken in de OAR en met de warmte cooperaties.

Of Diftar ons gaat helpen aan een schonere stad met minder afval willen we eerst graag aangetoond zien.

Onze parken zijn de groene longen van de stad, maar er is meer nodig. Ook groene straten met speelplekken om buiten te kunnen spelen. Daar hebben velen een mening over. Elke straat is weer anders. Goed dat de wethouder het gesprek is aangegaan.

Veilig is meer dan een lage auto snelheid. Zo vinden we het belangrijk dat kinderen veilig naar school kunnen. Bij de Kop van Isselt zetten we in op een veilige manier van verbinden met het Soesterkwartier waar kinderen naar school gaan.

Bij het maken van morele keuzes hoort voor de ChristenUnie Amersfoort ook een beroep op de zorgzame samenleving die we samen vormen. We geloven dat juist nu, in tijden van financiële krapte, de kracht van betrokkenheid onmisbaar is. Betrokkenheid die we terugzien in allerlei vormen van vrijwilligerswerk. Een kracht waar we meer op in kunnen zetten.

Wij vinden het cruciaal dat iedereen mee kan doen ongeacht je achtergrond of situatie. Daarom zijn we dankbaar dat het college de motie van de ChristenUnie, die opriep om bij de bezuinigingen de meest kwetsbare inwoners te ontzien, inhoud heeft gegeven.

Tot slot, laten we samen bouwen aan een Amersfoort waar iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Waar de zorg voor elkaar de norm is, en waar we de financiële uitdagingen als één gemeenschap aangaan. Samen kunnen we dit kantelpunt omzetten in een kans voor een nog hechter en veerkrachtiger Amersfoort.

Dit statement sprak fractievoorzitter Hans Bol uit tijdens de raadsvergadering op 2 juli 2024 waarin de kadernota voor 2025-2028 werd besproken.