Warmtevisie Amersfoort

Warmtevisie omslag.jpg
Door Hans Bol op 16 juli 2019 om 17:20

Warmtevisie Amersfoort

De warmtevisie, waarin wij ons overigens goed kunnen vinden, heeft o.a. als doel om aan te laten sluiten op lage temperatuur warmtenetten. Dat doel ondersteunen wij. Het is het meest duurzaam. En zoals o.a. Berenschot heeft doorgerekend levert het ook de laagste maandlasten op. Aansluiten op lage temperatuur warmtenetten is echter alleen zinvol als er voldoende is geïsoleerd, kierdicht is gemaakt, vloer en of wandverwarming aanwezig is en in balansventilatie. Voor velen een flinke investering. Een investering die niet iedereen kan doen of pas over een aantal jaren. Dat kan leiden tot een minder snelle transitie van aardgas naar het warmtenet.

Bij een middelhoog warmtenet kunnen de bestaande radiatoren gebruikt blijven. Aansluiten is laagdrempeliger en dat komt de snelheid van de transitie ten goede. Het geeft daarna ruimte om de investeringen op een geschikt moment te doen zodat men over kan stappen naar een lage temperatuur warmtenetaansluiting.

Daarom pleiten we voor het omdraaien van de beschreven warmtenet opties. Eerst middelhoog aanbieden met als alternatief het lage temperatuur warmtenet. Het uiteindelijke doel.