Berichten geschreven door Hans Bol

PortretHansBol.jpg
    Door Hans Bol op 16 juli 2019

Warmtevisie Amersfoort

De warmtevisie, waarin wij ons overigens goed kunnen vinden, heeft o.a. als doel om aan te laten sluiten op lage temperatuur warmtenetten. Dat doel ondersteunen wij. Het is het meest duurzaam. En zoals o.a. Berenschot heeft doorgerekend levert het ook de laagste maandlasten op. Aansluiten op lage temperatuur warmtenetten is echter alleen zinvol als er voldoende is geïsoleerd, kierdicht is gemaakt, vloer en of wandverwarming aanwezig is en in balansventilatie. Voor velen een flinke investering. Een investering die niet iedereen kan doen of pas over een aantal jaren. Dat kan leiden tot een minder snelle transitie van aardgas naar het warmtenet.

2. Zonnepanelen.jpg
    PortretHansBol.jpg
    Door Hans Bol op 14 december 2018

De energietransitie: welke uitdaging heeft Amersfoort?

Amersfoort is een echte gezinsstad. Het is mooi wonen, centraal gelegen en groen tussen de Veluwe en de Randstad. De stad groeit, er moeten in ieder geval nog 13.000 huizen gebouwd worden. Dat betekent ook meer mobiliteit, meer elektriciteit en een groeiende warmtebehoefte. Daarmee tevens een groei aan CO2 en fijnstof. Van beiden willen we echter zo snel mogelijk af. Het coalitieakkoord geeft aan dat we in 2030 voldoen aan de schone luchtnorm van de WHO en alles gedaan hebben wat mogelijk om de CO2 uitstoot te reduceren.