Opvang vluchtelingen uit Oekraïne

CU-Logo-Amersfoort-RGB-SocialMediaPF.png
Door Webmaster op 8 september 2023 om 11:42

Opvang vluchtelingen uit Oekraïne

Amersfoort vangt op verschillende plaatsen in de stad mensen op die gevlucht zijn voor de oorlog in Oekraïne. In gebouwen die de gemeente tijdelijk huurt en in gastgezinnen. Er zijn oplossingen nodig voor een langere periode. Daarom heeft de gemeente nu twee gebouwen gekocht aan de Hardwareweg 4 en 6 en laat deze verbouwen voor opvang aan vluchtelingen uit Oekraïne. Zo is er voor langere tijd een plek waar ze kunnen wonen.

Naast de Oekraïense vluchtelingen zijn er ook zogenoemde 'derdelanders': mensen die vóór de oorlog naar Oekraïne verhuisden en bij het uitbreken van de oorlog meekwamen met de rest van de vluchtelingen. De regering had besloten dat hun recht op dezelfde opvang als OekraÏners afgelopen maandag zou stoppen. Sommige rechters oordeelden dat deze derdelanders wel mogen blijven en dus was het onduidelijk wat er nu moest gebeuren.

Totdat de hoogste bestuursrechter van ons land hier uitspraak over heeft gedaan mogen derdelanders nu toch blijven. Amersfoort blijft deze mensen dus ook een plek bieden in de opvang. We zijn blij dat we op deze manier gastvrij zijn voor mensen op de vlucht.

Tegelijk maken we ons wel zorgen over de onduidelijkheid die er is voor de groep 'derdelanders'. Daarom stelde Hanske Mulder samen met Freya Sixma (GroenLinks) een aantal schriftelijke vragen aan het college. We willen graag dat vluchtelingen op tijd en duidelijk geïnformeerd worden over de opvang en hopen dat er ruimte is om de zogeheten 'derdelanders' niet als groep te behandelen maar rekening te houden met de individuele omstandigheden.