Terugblik Referendum Parkeren

Parkeren banner nieuwsbrief (1).png
Door Hans Bol op 17 januari 2024 om 09:38

Terugblik Referendum Parkeren

Het referendum rond parkeren heeft de gemoederen in Amersfoort flink bezig gehouden. Het leidde tot een pittig debat in de gemeenteraad over hoe om te gaan met de uitslag en de plannen voor het parkeren. We vertellen je graag welke politieke keuzes we rond dit thema maakten en waarom.

Samengevat was dit onze insteek:

• Er moet iets gebeuren
    Niets doen is geen optie, we moeten meer afspraken maken over parkeren als we willen dat onze stad een prettige plek blijft om te wonen en te leven.
  • Luister naar de inwoners
    Vanuit het Amersfoort panel blijkt dat er voor inwoners heel verschillende redenen zijn om ‘nee’ stemmen bij het referendum. Betrek daarom de inwoners in de plannen die gemaakt worden en ga als wethouder per wijk met elkaar in gesprek.
  • Wees duidelijk over de kosten
    Een vergunning mag voor een eerste auto niet meer dan €30 per jaar kosten.
    Betalen voor een vergunning is niet zodat de gemeente er geld aan verdient maar om te zorgen dat het prettig wonen en parkeren is in je eigen straat.
  • Geef mantelzorgers de ruimte.
    Mantelzorgers moeten in Amersfoort hun belangrijke werk kunnen blijven doen zonder dat ze extra kosten maken voor parkeren.
  • Pak het parkeerprobleem aan waar het speelt
    Op dit moment is er geen probleem met parkeren in de wijken Vathorst (behalve Bovenduist), Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland. Daar hoeven nu dus nog geen nieuwe afspraken over parkeren gemaakt te worden.
De uitslag van het referendum over het parkeerbeleid heeft ons als fractie gedwongen om een aantal wijzigingen aan te brengen, waaronder de prijs van een vergunning, niet overal betaald parkeren in een keer en meer gesprekken met de wijk.
We hebben als fractie uiteindelijk op het scherpst van de snede het gesprek gevoerd of wij het beleid, dat op die punten is gewijzigd, konden dragen of niet.
In die weging hebben we geprobeerd recht te doen aan het coalitieakkoord waar onze handtekening onder staat, consistent te zijn in onze argumenten over het referendum en als bestuurders van de stad oog te hebben voor alle (belangen van de) inwoners.

Of het onze ideale uitkomst is? Nee, we hadden het ook graag anders gezien maar hebben in alle gesprekken en onderhandelingen zoveel als mogelijk eruit proberen te slepen. Worstelend maar weloverwogen zijn we als fractie uiteindelijk voor het gewijzigde beleid gaan staan omdat we geloven dat het goed is voor onze stad.

We kunnen ons voorstellen dat het vragen oproept, of je meer wilt weten over onze afwegingen. Je kunt met je vragen altijd bij een van de raadsleden terecht (via fractie@amersfoort.christenunie.nl).