Veiligheid rond het spoor

CU-Logo-Amersfoort-RGB-SocialMediaPF.png
Door Webmaster op 8 februari 2024 om 13:58

Veiligheid rond het spoor

Door werkzaamheden aan een Duitse spoorlijn, rijden er al een aantal maanden meer goederentreinen dan gewoonlijk over het Amersfoortse spoor.
Goederentreinen vervoeren ook gevaarlijke stoffen. Hoe zit met de risico’s voor omwonenden?

Hans stelde hier vorig jaar schriftelijke vragen over aan het gemeentebestuur. Uit de beantwoording blijkt dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over het Amersfoortse spoor inderdaad is toegenomen. Op twee trajecten (Utrecht-Amersfoort en Amersfoort-Apeldoorn) rijden nu meer wagons met gevaarlijke stoffen dan is toegestaan.

De limiet voor het aantal wagons dat met gevaarlijke stoffen over het spoor mag rijden is vastgesteld om te zorgen dat de risico’s zo klein mogelijk blijven. Bij een ongeval kunnen de stoffen bijvoorbeeld brand veroorzaken of in de lucht die we inademen terecht komen.

Met het gestegen aantal treinen dat met giftige stoffen over het Amersfoortse spoor rijdt, zijn de risico’s toegenomen. Bovendien veroorzaken de extra goederentreinen meer geluid en trillingen in de directe omgeving van het spoor. De trillingen kunnen schadelijk zijn voor oudere huizen die langs het spoor staan.

Het is dus belangrijk dat het gemeentebestuur actie onderneemt om de veiligheid rond het spoor te bewaren. Hans spreekt hier binnenkort verder over met de wethouder en betrokken ambtenaren.

Ook bij nieuwbouw rond het spoor moet extra nagedacht worden over de veiligheid. Marcel diende daarom een motie in om bij nieuwbouw aan het Eemplein (langs het spoor) extra veiligheidsmaatregelen te nemen. De motie werd aangenomen en het gemeentebestuur zal nu samen met Prorail bekijken welke maatregelen genomen kunnen worden.