Coronavirus en onderlinge hulp

Nr 1. Simone
Door Simone Kennedy op 25 maart 2020 om 12:02

Coronavirus en onderlinge hulp

We zien om ons heen allemaal de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus en maatregelen zijn ook in Amersfoort duidelijk merkbaar. Het is rustig op straat en de school het drukke schoolplein tegenover ons huis is nu stil.

De meeste raadsvergaderingen zijn afgezegd, behalve Het Besluit omdat we volgens de gemeentewet fysiek bij elkaar moeten komen om een rechtsgeldige stem uit te brengen. Wel houden we die vergadering zo kort mogelijk en blijven op 1,5 meter afstand van elkaar. Als fractie vergaderen we nu via de computer en de telefoon.

Zieke mensen zijn de grootste slachtoffers, maar ook oude en kwetsbaren mensen die geïsoleerd dreigen te raken en de zzp’ers, ondernemers en werknemers zonder vast contract die hun inkomsten nodig hebben om het hoofd boven water te houden. Omdat we allemaal zoveel mogelijk thuis moeten blijven, verliezen we misschien het zicht op deze mensen.

In principe is er nog wel geld om de economie draaiende te houden, alleen zijn veel lijntjes tussen vraag en aanbod verstoord. Mensen hebben nu ook genoeg tijd om elkaar te helpen, want veel bijeenkomsten zijn afgezegd en reistijd ingekort.

Wat kunnen de gezonde mensen voor elkaar doen?

• Zoek het contact met kwetsbare mensen in je buurtapp, kerk, vereniging of clubs. En vraag of ze hulp nodig hebben of behoefte hebben aan een praatje.
  • Sluit je aan bij een bestaand initiatief zoals de Facebookgroep Corona Hulp Amersfoort (link hieronder) of het platform #nietalleen (ChristenUnie, PKN, EO, e.a.), waar veel kerken in onze stad zich bij hebben aangesloten.
  • Blijf je inkopen doen bij lokale ondernemers en winkels, desnoods via de website en thuisbezorging. Doe niet alleen je inkopen bij de grote supermarkten, maar ook bij de lokale en kleine winkels, die vaak meer voorraad hebben en lokale bevoorrading en inkomsten stimuleren.

Wat kunnen lokale organisaties, bedrijven en overheden doen?

• De Voedselbank in Amersfoort heeft al een herverdelingsfunctie en is gelukkig nog steeds open. De lijntjes om mensen te ondersteunen die zelf te weinig hebben zijn er al en kunnen uitgebreid worden.
  • Bedrijven kunnen werknemers en zzp’ers zonder werk inschakelen en omscholen om taken uit te voeren waar nu te weinig mensen voor zijn. Het UWV kan een belangrijke rol spelen bij het koppelen van vraag en aanbod, want alle uitkeringsaanvragen komen daar terecht.
  • Bedrijven en overheden kunnen betalingsregelingen, incassotrajecten en leningen versoepelen, zodat de financiële nood beperkt blijft. De gemeentelijke schuldhulpverleningsorganisaties moeten hun diensten uitbreiden en ook mensen met kleine schulden en ondernemers helpen.
  • De overheid kan flexibel omgaan met regels en kwaliteitseisen, zodat burgers en bedrijven de nood kunnen lenigen en niet gehinderd worden door wetgeving. Denk daarbij niet alleen aan vergunningen en scholingseisen, maar ook aan de privacywetgeving

We gaan door onder het motto Ora et Labora: bid en werk. En laten we vooral de medewerkers in de zorg en kwetsbare groepen een hart onder de riem steken.

Voor vragen of suggesties kun je ons bereiken via fractie@christenunie.amersfoort.nl

Corona Hulp Amersfoort: https://www.facebook.com/groups/955902168140553/permalink/955909374806499/

Platform #nietalleen: https://nietalleen.nl/

Labels: , ,