Berichten geschreven door Simone Kennedy

1. Portemonnee
    Door Simone Kennedy op 31 mei 2019

Amersfoort lanceert unieke methode voor armoedebestrijding

In de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen heeft ChristenUnie Amersfoort gepleit voor een Actieplan Jongeren uit de Schulden. Niet alles uit dit actieplan is gerealiseerd, maar de gemeente Amersfoort zet een flinke stap met dit innovatieve plan om schulden te bestrijden in Amersfoort. Dit zal mensen in armoede helpen om weer hoop te krijgen, om betalingsregelingen af te spreken die haalbaar zijn en zo hun leven weer op de rit te krijgen. We zijn blij met dit resultaat van onze inzet!

2. Hout bewerken
    Door Simone Kennedy op 20 februari 2019

Grotere boeven vangen

Het fraudebeleidskader in Amersfoort, dat dinsdag 19 februari door de raad is behandeld, is gericht op het voorkomen van fraude door mensen die een bijstandsuitkering ontvangen. Maar soms pak je daarmee de zwakste partij, de mensen die zelf ook slachtoffer zijn geworden van frauderende bedrijven. De ChristenUnie wil dat de sociale dienst ook achter de grotere boeven aangaat, de werkgevers die bijstandsgerechtigden met valse informatie tegen contante betaling laten werken.

3. Portemonnee
    Door Simone Kennedy op 20 februari 2019

Schulden saneren

Amersfoort gaat de schuldhulpverlening radicaal anders aanpakken. Een Herstructureringsfonds zal schulden bundelen en overnemen van schuldeisers, op voorwaarde dat ze akkoord gaan met gedeeltelijke kwijtschelding. Hierdoor wordt stress vermindert bij de schuldenaar, waardoor ruimte ontstaat voor actie en het oplossen van problemen. Een vijfde van de mensen met schulden die aankloppen bij Stadsring51 zal op deze manier geholpen kunnen worden.

4. Vrijwilliger
    Door Simone Kennedy op 16 februari 2019

Actiefpremie voor bijstandsgerechtigden

Mogen bijstandsgerechtigde naast hun uitkering een Actiefpremie ontvangen als zij vrijwilligerswerk doen of parttime werken? De ChristenUnie wil deze premie behouden om participatie te stimuleren. De VVD wil deze premie afschaffen, omdat ouderen met alleen AOW niet in aanmerking komen voor zo’n premie als ze vrijwilligerswerk doen. Eigenlijk gaat het hierbij ook over de vraag of je de wortel of de stok wilt hanteren om bijstandsgerechtigden richting betaalde arbeid te leiden. Je zou ook kunnen zeggen dat iedereen verplicht vrijwilligerswerk moet doen, anders krijg je een korting op de bijstand. Dat is de stok. Maar die hanteren we nauwelijks in Amersfoort. We gebruiken wel de wortel in de vorm van de Actiefpremie en de Uitstroompremie.

5. Rijtjeshuis.jpg
    Door Simone Kennedy op 12 december 2018

Het beperken van woonoverlast

ChristenUnie en GroenLinks hebben samen een motie opgesteld, mede ingediend en gesteund door alle andere partijen in de raad, om woonoverlast te beperken. Er zijn steeds meer inwoners die bij ons klagen over het gedrag van overlastgevende huurders. Als ze klagen bij de woningcorporatie, de zorginstantie of de politie, wijzen alle instanties naar elkaar en gebeurt er bijna niets. Omwonenden spraken tijdens een raadsvergadering over brandstichting, lekkage en ruiten inslaan. Maar het kan ook gaan om minder zware overtredingen die zeer vervelend zijn, zoals vervuiling, constant aanbellen, bonken op de muren en lawaai in de nacht.

6. kadernota
    Door Simone Kennedy op 30 oktober 2018

Bijdrage aan de Algemene Beschouwingen meerjarenbegroting

We beginnen elke fractievergadering met het lezen van een stukje uit de Bijbel en gisteravond was dat een deel van Spreuken 11, dat ik ook graag met jullie wil delen: “Door goede mensen gaat het goed met de hele stad. Maar slechte mensen brengen de stad alleen maar ellende. Een dwaas scheldt andere mensen uit. Een verstandig mens zwijgt. Als je praatjes rondstrooit over anderen, verraad je geheimen. Maar een betrouwbaar mens kan geheimen bewaren. Als er geen goede leiding is, loopt het slecht af met het land. Maar als veel mensen goede raad geven, is er redding.”

De Bijbel is geen politiek handboek. En als ChristenUnie proberen we te leven vanuit de Bijbel, maar desondanks maken we ook veel fouten. Politiek is mensenwerk en we kunnen alleen maar bidden om zegen op ons werk. Toch is dit een mooi gedeelte om de Algemene Beschouwingen mee te beginnen.

7. Oude vrouw voor het raam
    Door Simone Kennedy op 24 oktober 2018

Hoe staat het met het Sociaal Domein in Amersfoort?

Recent is de Amersfoortse Monitor Sociaal Domein verschenen. Daaruit blijkt dat het redelijk goed gaat in Amersfoort op het gebied van wijkteams, sociale basisinfrastructuur, jeugdzorg, uitkeringen en toeleiding naar werk. Vaak scoren we beter dan vergelijkbare gemeenten. Maar er zijn ook zorgen.

Labels: