Prostitutiebeleid Amersfoort

IMG_5713.jpg Portret Reinier Polinder.png
Door Hanske Mulder - van Maanen, Reinier Polinder op 12 januari 2024 om 10:40

Prostitutiebeleid Amersfoort

'Tip leidt naar illegale prostitutie in Amersfoortse woning' kopte het AD begin december. Ook onze stad kent zijn schaduwzijdes. Want bij prostitutie is vaak sprake van ongelijkwaardigheid, machtsongelijkheid en economische ongelijkheid.  Dit maakt mensen die in de prostitutie werken kwetsbaar voor mensenhandel.

Gedwongen prostitutie, prostitutie door minderjarigen en prostitutie onder onveilige werkomstandigheden komen helaas nog steeds voor.
Daarom is ChristenUnie Amersfoort tegen prostitutie en kiezen we voor beleid dat zo min mogelijk slachtoffers maakt.

Binnenkort wordt het prostitutiebeleid van de gemeente Amersfoort herzien. Een goed moment om als ChristenUniefractie het college een aantal vragen te stellen en denkrichtingen mee te geven.

Hoe wordt bijvoorbeeld voorkomen dat de mensen die deze illegale prostitutie mogelijk maakten (zoals de eigenaar van het pand) ook na sluiting van de woning door blijven gaan met dit soort praktijken?
En op welke manier wordt getoetst of een bordeel zich houdt aan de regelgeving van onze gemeente die vereist dat beheerder en exploitant minimaal 21 jaar moeten zijn?

Hoe staat het met de uitvoering van de Wet strafbaarstelling misbruik prostitué(s) die slachtoffer zijn van mensenhandel in Amersfoort? Welke stappen moeten nog worden gezet om klanten van (vermoedelijke) slachtoffers van mensenhandel op te sporen?

In welke mate wordt er samengewerkt met zorginstellingen en scholen aan bewustwording en maatregelen om te voorkomen dat kwetsbare kinderen in handen vallen van loverboys, pooiers en mensenhandelaren? Is er bereidheid om uitstapprogramma's een vast onderdeel te maken van de hulpverlening aan prostituees?

Dit en meer vroegen we aan het college. Met als doel dat we het grove onrecht dat kwetsbare mensen wordt aangedaan bestrijden. Dit willen we doen door goede hulp te bieden aan mensen die in de prostitutie werken en door opsporing en berechting van allen die zich schuldig maken aan dwang en uitbuiting.

Het document met de schriftelijke vragen, vind je hier.